maandag 5 maart 2012

27.02.12

© www.sirillustratie.com
Voorafgaand aan het college van vorige week werd ons gevraagd het leerstijlenmodel van David Kolb te bestuderen. Volgens dit model zijn er vier verschillende leerstijlen; de doener, de denker, de dromer en de beslisser. Al deze leerstijlen zijn met elkaar verbonden en vormen samen een leercyclus. Kolb stelt dat ieder mens een voorkeur heeft voor een bepaalde leerstijl. Om echt iets nieuws te leren dient men alle stijlen in de cirkel te doorlopen. Door deze leerstijlen te integreren in het onderwijs zal er een leercyclus ontstaan.
Na het van de Kolb leerstijlentest bleek dat ik een doener ben. Tijdens het college werden groepen gevormd waarin vertegenwoordigers uit alle vier de leerstijlen een real life #durftevragen sessie moesten houden. Normaal gesproken wordt hierbij ook gebruik gemaakt van Twitter #dtv of #durftevragen in de tweet staat. Hier was er mogelijkheid ideeën te delen over de manier waarop het eerste college mediawijsheid is vormgegeven.
Je zou de uitkomst van de sessies kunnen zien als een bevestiging voor de stereotype leerstijlen van Kolb. Zo ondervonden ook de andere groepen. De sessies hadden ongeveer dezelfde uitkomst. Om hiervan een beeld te vormen zal ik een korte schets geven van onze sessie. Zo stelde ik als doener voor een buddy-systeem te gebruiken om elkaar op weg te helpen. Omdat er in het begin van de cursus naast weerstand ook veel onwetendheid was denk ik dat het nuttig is om iemand die ervaren is in de wereld van social media te koppelen aan iemand die hulp nodig heeft. Aniek merkte op dat dit idee waarschijnlijk te realiseren is zijn gezien het feit dat er veel studenten CIW aan deze cursus deelnemen in verband met hun studie veel met social media werken. Aniek, de beslisser is van mening dat de hoeveelheid aan media zorgde voor een schrikreactie. Het langzaam introduceren van de verschillende media is hier de oplossing voor. De denker Valerie liet weten dat het ontbreken van het 'waarom' haar tegen stond. Ze pleitte voor meer concrete informatie zodat het nut van het aanmaken van talrijke profielen duidelijker zou zijn. Dromers zoals Carmen en Lisa wilden de informatie graag verwerken voordat ze aan de slag moesten met diverse media. 
Naast het model van Kolb zijn er tal van verschillende leerstijlen. Nu zijn er verschillende critici die het cyclisch leerproces van Kolb tegenspreken zoals Basuray (1982), Coffield, Mosely, Hall & Ecclestone (2004), Jonassen & Grabowski (1993), en Wierstra & de Jong (2002) die van mening zijn dat het leerproces niet op zo'n gestructureerde manier verloopt. Omdat er zo veel verschillende theorieën over de manier waarop men kennis tot zich neemt vraag ik me af of het van belang is te weten wat voor type leerstijl bij jou past. Afhankelijk van de type leerstof zal er waarschijnlijk een ander model nodig zijn, en iedere persoon zal persoonlijke voorkeuren hebben voor een benadering. In het onderwijs en het bedrijfsleven wordt dit model veel gebruikt. Maar zoals bij alle theorieën zijn er critici die het leermodel tegenspreken. Kan men door het cursusprogramma aan te passen aan de leerstijlen van Kolb bijdragen aan een effectiever leerproces?

Gebruikte bronnen:
Wikipedia
13 belangrijkste leermodellen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten